måndag 9 april 2012

graviditet & förlossning

Då jag ALLTID haft problem med viktminskning & har en helt rubbad ämnesomsättning (som resten av min familj) har jag gjort lite notiser inför nästa graviditet & barnafödsel..

1. INTE möla i mig massa skit! Jag & Andreas levde på hämtmat & skit sista månaden av min graviditet.

2. Träna så länge jag kan, gå på graviditetsgympa & simma (det underlättar verkligen inför förlossning att vara vältränad & uthållig) jag träffade en tjej på gymmet som var 2 veckor ifrån planerad förlossning & hon tränade fortfarande & såg ut att må skitbra!

3. Kolhydratsuppladdning inför förlossningen (för fyfan va jobbigt det är.. ALDRIG haft sådan träningsvärk som efter mitt 7-timmarskrystande..)

4. Börja med semper magdroppar till bebisen från dagen det lilla/lille livet föds, för att motverka knip i magen. Alice fick inte knip förens hon var 3-6 veckor, men det hade underlättat att ge henne magdropparna direkt, så hade hon sluppit..

5. HA AMNINGSSAKER HEMMA! Så som silikonkupor, lanolinsalva, värmekuddar, amningskudde.

6. Ha ersättning hemma, du vet ALDRIG om & när amningen krånglar. Det var en av mina största förvåningar, hur jäkla ont & svårt det är att amma! Trots att Bubbi var jätteduktig var fan inte jag det!

7. Ha en badring hemma att sitta på, haha. Jag kunde inte sitta på 3 veckor pga värken "down below"

8. Ha starka värktabletter hemma

9. Ha laxeringsmedel hemma, du är verkligen inte sugen på att krysta efter en förlossning.


GRAVIDITET:
När fick ni reda på att du var gravid? Jag minns inte datum, men det var i mars 2011 iaf. Precis efter att Andreas kommit hem från Thailand :) så mitten av mars.
Var det planerat? Nej det var det inte, vi visste ju att möjligheten fanns, men vi trodde verkligen inte det skulle gå så fort.
Mådde du illa under graviditeten? Den första månaden bara, spydde 2 ggr kanske, sen på slutet när jag va så stor & bubbi tryckte överallt.
Hade du mycket foglossningar? nej ingenting alls.
Hade du någon hormonrand? Ja, & den är kvar?!
Fick du bristningar på magen? Ja, men desto mer jag går ner i vikt, desto mer drar de ihop sig, & det är faktiskt inget jag stör mig på. 
Vad trodde du att det skulle bli för kön? Först - kille, helt säkert. Men desto längre tiden gick, blev jag mer & mer säker på att det var en flicka.
Vad ville du att det skulle bli för kön? Spelade ingen roll. Allt jag ville ha, va ett friskt barn.
Hade du några speciella cravings? apelsiner & vindruvor
Vad gillade du för mat? sushi, vegetarisk då, & kålpudding?!
Någon maträtt du avskydde? inget speciellt, jag mölade väl i mig vad som fanns, haha.
Hade du halsbränna? usch ja, kändes som om det skulle spruta magsyra ur öronen.
Behövde du kissa ofta? Ja, minst 5 ggr per natt, hon låg väldigt långt ner & tryckte på blåsan hela tiden..
Hur mycket gick du upp? sista månaden vägrade jag att väga mig (kan jag erkänna nu) men fram till 8 månanden, hade jag gått upp 12 kg, så egentligen hade jag säkert gått upp 18-20 kg..

Är du nöjd över din graviditet?
 Ja, det är klart, det är en fantastisk gåva att få äran att kunna bära ett barn, men klart det är jobbigt som tusan!
Var du rädd för förlossniningen? Nej, jag tyckte folk var löjliga som var rädda för förlossningen.. såhär i efterhand kan jag ju säga - jag BORDE varit rädd. Haha.


FÖRLOSSNINGEN:
När startade din förlossning? Förvärkarna började 22 november, på kvällen.
Vilken vecka var du i? 39+2 tror jag
Gick du över tiden? delade åsikter.. Då min barnmorska satte ett BF-datum på den 16onde november, men ultraljudstanten den 25e november, så frågan är? :)
Hur startade din förlossning? med värkar
När åkte ni in? 23/11 2011 21.30
Hade du någon bedövning/smärtlindring? lustgas & eda
Hur länge hade du värkar? förvärkar (innan krystvärkarna..) nästan 30 timmar & krystvärkar i 6,5 timmar ungefär.
Tyckte du att värkarna gjorde ont? usch ja, jag önskar inte ens min värsta fiende den smärtan alltså..
Grät du? ja
Skrek du? "skrek" är en brutal underdrift.. vrålade som ett djur kan vi säga. Läkaren hade hört mig enda ut i korridorerna. 
Hur länge hade du mellan värkarna i öppningsskedet? inget mellan alls! De bara malde på.
Hur lång tid tog krystvärkarna? 6,5 h, tillslut kom läkaren & klippte upp mig & tog ut henne med sugklocka..
Vem var med på din förlossning? Andreas, 2 barnmorskor, studenter & elever (hade jag vetat det hade jag sagt till dem att jag INTE ville ha det..) 2 läkare, 2 usk.
Hade du ont efteråt? Ja, jag kunde inte gå
Är du nöjd över din förlossning?
 Nja, alltså vi borde inte fått vänta så länge på läkarhjälp, det satte på mitt & Alice liv i fara.
                                                     oooj så snygg man är efter en förlossning!


BEBISEN:
Mådde bebisen bra när den kom ut? Nej hennes hjärta hade nästan stannat & de gick iväg med henne
Vad blev det för kön? världens finaste lilla tjej
Vad vägde han/hon? 3420 g
Hur lång var han/hon? 52 cm
Huvudomfång? 34 cm
Ville bebisen amma på en gång? ja, direkt & fiii va ont det gjorde :p
Hade bebisen gulsot? Nej
Mådde bebisen bra under bb-tiden? Jaaa, fast hon va så trött fisan... Sov konstant.

Vad fick han/hon för namn?
 Alice Heidi Mattsson Strandell :)
Var ni överens om namnet och varför blev det just det namnet? Alice för att det är ett vackert tidlöst namn, Heidi efter hennes farmor, & självklart både mitt & andreas efternamn. Vi var överrens till 100% :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar